Följ renoveringen av Thelma IV alias Gladan, Chefsfartyg för Sveriges Frivilliga Motorbåtsflottilj 1916-1918
Följ renoveringen av Thelma IV
Detta är utomskärsmotorkryssaren som började sin tillvaro som Göteborgs, sedermera Sveriges Frivilliga Motorbåtsflottiljs chefsfartyg under första världskriget, tiden 1916-1918. Hon är även känd som Gladan, Vipan, Intra, Valkyrian II, Valfrid och Vinga.
Skrovet är i princip helt nytt, eftersom så pass mycket av orginalstrukturen var ruttet eller sönderrostat. Men, båten har hela den historiska inredningen, skotten och de gamla beslagen bevarade liksom de stadiga teakdurkarna.
Inredningen återställssom orginal.
Efter färdigställandet kommer Jaktrederiet AB att erbjuda charter för mindre sällskap att ombord på Thelma IV.
Visionen är att kunna erbjuda events eller turer i en miljö där hondurasmahogny, spegelblank fernissa, polerad mässing, sammetstapetserade soffor och blänkande nakterhus kommer att kunna upplevas precis på samma sätt som för över 100 år sedan.
Det finns få stora motoryachter kvar från 1910-talet, oavsett konstruktörer.
De vi känner till som CG Pettersson har ritat är Thelma IV och Carla III. Varje båt från den här tiden är ett unikt tidsdokument. De byggdes för hand, en båt per ritning.
Därför är det intressant att så mycket av Thelmas historik har kunnat klarläggas tack vare efterkommande släktingar till tidigare ägare.
Båten var i stort sett helt slut. Enorma investeringar måste därför göras och arbetet med renoveringen tar tid - mest beroende på underfinansiering.
Detta mot bakgrund av att det är oerhört arbetsintensivt att bygga upp en så stor båt från grunden, eftersom tid är pengar, så är projektet oerhört kostsamt.
Men, när den blir klar, kommer det vara en få större antika motoryachterna i strukturellt nyskick och hon kommer kunna vara i drift under mycket lång tid. Under 50 år användes båten i taxitrafik från Göteborg till Styrsö, så båten är väl anpassad till framtida
charterverksamhet.
Vi har sedan hemsidan kom igång haft [counter] individuella besökare.