Historiska bilder
Den första och den andra bilden är tagen 1917 enligt uppgift skriven bakom fotot "Thelma 1917". Båten var då i princip nybyggd och i sitt ursprungliga skick. Hon var då vice flottiljchefens båt. Bilden visar båten i Göteborgsflottiljens tjänst utanför Eriksbergs varv där hon byggdes. Man för svenska flottans gös. Galjadeten förs av befälhavaren och eftersom både Erik Flobeck och Gunnar Tellander var vice kårchefer, förklarar det varför den förs i masttoppen. Thelma användes sannolikt som flottiljens vice chefsfartyg. Den första bilden kommer från Max Thimmig och härrör från Gunnar Tellander. Den andra bilden, är uppenbarligen tagen vid samma tillfälle och är publicerad i boken Sveriges Frivilliga Försvar. På grund av att rödfilter användes vid fofotillfället är den svenska flaggans färger inverterade, det är alltså en svensk flagga som syns på bilden.
Tack vare Max Thimmig är båtens historik och äldre historia välkänd. När hon ägdes av Gunnar Tellander, användes hon fortfarande i Göteborgsflottiljens tjänst. Bilderna är av stort historiskt intresse och utgör en ovärdelig ledning vid restaureringen, Stort tack Max! Tack vare Henrik Sandström, har vi fått ytterligare fina historiska bilder på Intra som båten hette på 1920-1950 talet. Dessa fina bilder visar många detaljer som vi har undrat över och vi tackar för detta synnerligen värdefulla tillskott till historiken.
Du som vet något mer om Thelmas historik eller har bilder i Din ägo där Thelma eller hennes tidigare ägare finns med, är varmt välkommen att höra av dig. Det betyder mycket för projektet att historiken kan klarläggas så långt möjligt. Även kontexten kring Thelma är intressant ur ett historiskt perspektiv. Därför publiceras även lite bilder på verksamheter kring Thelma och den tid hon skapades i.
Tack vare Folkets Hus och Parker, som äger rättigheterna till filmen Lille Fridolf blir morfar, har vi fått tillåtelse att visa bilder och filmklipp ur filmen där båten finns med.
Vi riktar vårt stora och varma tack till alla som har bidragit till att komplettera Thelmas historik.
Historical Photos
The first and second photos were taken in 1917, according to the note written on the back: “Thelma 1917.” At that time, the boat was essentially newly built and in its original condition. She served as the vice flotilla commander’s vessel. The images show the boat in service with the Gothenburg Flotilla near Eriksbergs Shipyard, where she was built. The Swedish Navy pennant is flown. The gaff flag is raised by the commanding officer, and since both Erik Flobeck and Gunnar Tellander were vice flotilla commanders, this explains why it is flown from the masthead. Thelma was likely used as the flotilla’s vice-command ship.
The first photo comes from Max Thimmig and originates from Gunnar Tellander. The second photo, evidently taken at the same time, was published in the book Sveriges Frivilliga Försvar (Sweden’s Volunteer Defense). Due to the use of a red filter during photography, the colors of the Swedish flag appear inverted — but it is, in fact, a Swedish flag in the image.
Thanks to Max Thimmig, Thelma’s history and early ownership are well-documented. When she was owned by Gunnar Tellander, she remained in service with the Gothenburg Flotilla. These photos are of great historical significance and serve as invaluable references for the restoration. A heartfelt thank you, Max!
Thanks to Henrik Sandström, we have also received additional historical photos of Intra, as the boat was known during the 1920s to 1950s. These wonderful images reveal many details we have been curious about, and we are deeply grateful for this valuable contribution to the historical record.
If you know more about Thelma’s history or have photos featuring her or her previous owners, we warmly encourage you to get in touch. Uncovering as much of her history as possible is incredibly important for the project. The broader context of Thelma’s time is also fascinating from a historical perspective. For this reason, we are also sharing images of activities surrounding Thelma and the era in which she was created.
Thanks to Folkets Hus och Parker, who own the rights to the film Lille Fridolf blir morfar (Little Fridolf Becomes a Grandfather), we have been granted permission to display images and clips from the film in which the boat appears.
We extend our deepest gratitude to everyone who has contributed to enriching Thelma’s history.